Alla inlägg under november 2014

Av valter raaske - 10 november 2014 13:09

5:e dagen tisdag 21 oktober 2014 Stettin

fint väder och ca 18 grader

Vi plockar ihop efter frukost och checkar ut från campingen och ställer kosan mot Berlin. Vi tar hjälp av GPS en och kör småvägar.  Vackra byar och fin natur. Runt Berlin hade det regnat stora mängder och vi hamnade på en översvämmad väg !! Otäckt ! Men med Affes skickliga körning vände vi ekipaget och hittade en  körbar omväg. Vi kom så småningom fram till campingplatsen Tiefensee. Ca 3 mil

från Berlin. Där parkerade vi på en äng. Vi var de enda gästerna just där, senare kom en husbil och gjorde oss sällskap.  Vi körde sedan med bilen  till Berlin och området Kreuzberg. Där strosade vi runt och åt på en av många smårestauranger! Mysigt. På hemvägen besökte vi Alexander platz. Spännande att ta sig fram, då Berlin är mycket stor stad. Vi stannade och köpte frukostmat. Bettan tyckte det var roligt att få prata lite tyska. Kändes ovant och språket behöver användas då det kändfes lite ringrostig! Sov gott i tyst lantlig miljö.

Av valter raaske - 10 november 2014 13:08

4:e dagen       måndag 20 oktober 2014  Stettin

Fortfarande fint väder. 20 grader Promenad till en by några kilometer bort, tittade på en gammal kyrka. Skulle ta en genväg tillbaka, men gick lite vilse och det blev i stället en omväg! Trötta i fötterna när vi väl var hemma! Lagade mat i vagnen och kände oss nöjda med vårt krypin.

Av valter raaske - 10 november 2014 13:02

3:e dagen      söndag 19 oktober 2014  Stettin

Underbart sommarväder 20grader ! Vi promenerade i närområdet, kollade in hamnen och några fina båtar. Pratade med grannar på campingen, bl a en engelsk-dansk kille som just blivit pensionär och hade sålt sitt hus i Danmark.  Han skulle resa runt i Europa och sova i bilen.

Av valter raaske - 6 november 2014 12:50

2:a dagen       lördag 18 okt 2014   Trelleborg

vackert väder 15 grader

Det blir tidig revelj, vi skall med färjan till Sassnitz. Kör till färjelägret köper biljett , 1500kr enkelresa. Nu blir det frukost i vagnen, viss stress upplevs av min medresenär som inte känner sig bekväm med att det kommer lastbilar och bilar hela tiden som dessutom kör på färjan. Men jag vet att vi som har husvagn står i en särskild fil och kommer på sist.

Vi får köra ombord när det är en kvart kvar till avgång. Båtresan tar ca 4,5 tim.

Vädret är soligt och fint runt 15 grader.

Vid 12 tiden går vi i land i Tyska Sassniz. Vi kör några mil stannar och handlar och äter vår första Wienerschnitzel med blomkål på ett mysigt litet Gasthaus.

Nu går färden vidare ett par mil tills vi kommer till Stralsund, en gammal fin stad som under stormaktstiden styrdes av svenska kungen.

Vi gör en snabb visit nere i de gamla kvarteren vid havet. Här har det varit något evenemang så det är flera båtar som ligger i kaj vid kanalen . Båtarna säljer grillad fisk och snabbmat. Det är inte så mycket folk dom flesta har åkt , det märkte vi på vägen hit då det var massor med mötande trafik.

Staden är trevlig men vi väljer att bara göra en snabbvisit . Orsaken är att vi skall göra natt i Polska staden Stettin.

Det blir en resa på några timmar vi kommer norrifrån och kör genom hela staden inkl. dess centrum mot ett ytterområde där vår camping ligger . Den ligger vid havet och samsas med en båthamn . När vi kommer blir väl mottagna. Alf har varit där förut så vi hittar snabbt en plats och efter lite meck så är det klart för att göra kväll.

Vi njuter av att hittat en plats som känns trygg och dessutom är trevlig. Så nu blir det kvällsmys och god mat.

nedan, vi är på plats i Stettin.

Av valter raaske - 6 november 2014 12:38

1:a dagen        fredag 17 oktober 2014 Öland

mulet 15 grader

Vi går upp tidigt och gör oss klara för att starta vår resa till Kroatien vagnen står packad och putsad. Innan frukost skall Alf starta kylskåpet, men ack det vägrar.

Nu börjar ett ringande till alla husvagnsfirmor på hela vägen till Trelleborg. Men det bästa svar vi får är på torsdag nästa vecka.

Nu blir det frukost och eftertanke. Sen kommer en snilleblixt, kanske en vanlig firma som servar kylskåp skulle kunna hjälpa. Efter ett par samtal så kommer vi i kontakt med en ambulerande servicetekniker som ställer upp, han kommer till Färjestaden kl 14. Husfriden och resan ser ut att vara räddad.

Efter att tagit farväl av grannarna börjar färden till Färjestaden och där träffar vi servicekillen som visar sig vara en klippa. Trots vansinnig konstruktion ger han inte upp. När han öppnar inspektionsluckan visar det sig att man dragit rör precis över det ställe där kylskåpets hjärta sitter , han kommer inte åt. Det blir att montera bort kylskåpet , vilket beräknas ta runt 2 timmar. Servicekillen säger då jag kör hem och gör ett specialverktyg.

Samtidigt får vi besök av en kille som jobbar på närliggande byggvaruhus, så det blir toalett och fika i väntan, trevligt tips från honom.

Efter 1,5 timme är kylskåpet fixat! Kostnaden blev svindlande 500kr! Vilken tur - nu är vi på väg!

Vi kör över Ölandsbron en fin sommardag med havet på bägge sidor och Kalmar stad på  vänster sida en vy väl värd att uppleva.

Snart blir det regnväder och besöket i Åhus  som vi sett fram emot, hoppade vi över och körde direkt till Trelleborg.

Vi kör E22 via Karlskrona- Ronneby –Karlshamn - Kristianstad- från Kristiansstad via väg 19 till Trelleborg.

Efter att ha kört i regn och mörker kommer vi sent på kvällen  till hamnen i Trelleborg . Där är det ödsligt. Enda sällskapet är en långtradare. Efter vissa protester blir det ändå vårt nattläger.

Vad vill Ni ha på Bloggen?